آماده سازی مانکن برای مولاژ (حجم سازی مانکن) : در این مقاله به یکی از مهارت های مورد نیاز در زمینه محبوب طراحی لباس یعنی مولاژ(حجم سازی مانکن) می پردازیم. معمولا در حرفه طراح لباس، اندازه گیری لباس کار سخت و دشواری است. به همین دلیل از روش مولاژ استفاده شد و کار طراحان لباس را در این زمینه آسان کرد. در این روش طراح پارچه یا کاغذ مورد نظر را برای لباس روی مانکن اندازه گیری و طراحی می کند.

به این ترتیب طراح لباس با استفاده از پارچه و سوزن روی مانکن می تواند طرحی را که در ذهن دارد به صورت سه بعدی درآورد تا به شکل دلخواه برسد. امروزه یادگیری و استفاده از مولاژ در طراحی لباس به موضوعی مهم تبدیل شده است و بسیاری از طراحان لباس معروف دنیا از این روش استفاده می کنند. در ادامه این مقاله اطلاعات بیشتری در این مورد در اختیار شما قرار می دهیم و طرز تهیه مانکن را برای مولاژ به شما آموزش می دهیم.

نخست بهتر است بدانید که تکنیک مولاز چیست و از کجا آمده است :

تاریخچه تکنیک مولاژ
مولاژ یا دراپینگ ، یکی از مدرن‌ ترین تکنیک‌ های خیاطی می باشد که ریشه در شهر پاریس، شهر افسانه ای مُد داشته و دلیل بروز آن، دوختِ لباس‌ هایی می باشد که کاملاً قالب تن هستند؛ از بالا تا پایین !
در اصل، مولاژ ( moulage ) واژه ای فرانسوی و به معنای « قالب » و « الگو » می باشد. در این روش ، قادر خواهید بود تا الگویی را که در ذهن دارید، روی یک پارچۀ متقال و بر تنِ یک مانکن پیاده سازی نمائید و شکلِ واقعی آن را داشته باشید.
لباسی که با تکنیکِ مولاژ دوخته خواهد شد، کاملاً متناسب با سایز واقعی بدن می باشد، بدون هیچ کم و زیادی. مولاژ آن قدر دقیق می باشد که آن را ریاضی مُد نام گذاری کرده اند. همین دقت و جزئیات می باشد که moulage را متمایز و خاص کرده است.

آماده سازی مانکن برای مولاژ آشنایی با تجهیزات مورد نیاز  آن

کاغذ الگو
کاغذ شفاف
مداد سیاه
آموزش مولاژ روی مانکن: مداد رنگی
ماژیک و مارکر
متر خیاطی
چند متر کش
خط کش خیاطی
خط کش منحنی خیاطی
آموزش مولاژ روی مانکن: قیچی
چسب نواری
پاک کن های مخصوص
محو کننده بی رنگ
اسپری فیکس کننده اثر
آموزش مولاژ روی مانکن: زنجیر گردنبند
رولت خیاطی
سوزن ته گرد
پارچه متقال
زیپ ۸۰ سانتی متری
و …..

آماده سازی مانکن برای مولاژ و دلایل جایگزین شدن آن با روش های دیگر

آماده سازی مانکن برای مولاژ و دلایل جایگزین شدن آن با روش های دیگر

چرا استفاده از مولاژ روی مانکن جایگزین روش های دیگر در طراحی لباس شده است (آموزش مولاژ روی مانکن)
همانطور که در بالا اشاره کردیم، تکنیک مولاژ امروزه در سراسر جهان توسط طراحان برجسته جهان استفاده می شود. و طراحان لباس ترجیح می دهند از این روش به جای روش های دیگر استفاده کنند. دلیل آن مزایای فراوان این روش در طراحی لباس است. در ادامه به بیان برخی از این مزایای آن می پردازیم تا دلایل محبوبیت تکنیک مولاژ در طراحی لباس (( حجم سازی مانکن )) را بهتر درک کنید.

امکان طراحی و دوخت لباس با دقیق ترین سایز، تن و بدنه
جلسات حرفه ای لباس کمتر برای مشتریان
توانایی تصور و اجرای طرح و ماکت روی مانکن قبل از اجرا
می توان شکل و حالت واقعی لباس را دید و تغییرات لازم را انجام داد.
مدرن بودن تکنیک مولاژ در طراحی لباس و استفاده جهانی از آن
و…

مراحل آماده سازی مانکن برای مولاژ چیست ؟ | دوره آماده سازی مانکن برای مولاژ

اندازه گیری (آموزش مولاژ روی مانکن)
اولین قدم در مولاژ اندازه گیری دقیق فرد مورد نظر است. البته باید بدانید که اندازه گیری در این روش کمی پیچیده تر از اندازه گیری معمولی است و باید جزئیات زیادی را در نظر گرفت که نیاز به یادگیری و شرکت در دوره های تخصصی دارد.
محاسبات مورد نیاز را انجام دهید
پس از اندازه گیری، تمام نمرات و اندازه گیری ها باید با استفاده از فرمول های ریاضی مورد استفاده در مولاژ محاسبه شود.
طراحی الگو
پس از اندازه گیری ها و محاسبات دقیق، نوبت به طراحی الگو می رسد. برای این کار الگوی پشت و جلوی الگو را با مداد و خط کش بکشید سپس اندازه های انجام شده در مراحل قبل را به آن اضافه کنید.
قرار دادن الگو روی پارچه اصلی
پس از اتمام کار طراحی روی الگوی کاغذ، باید الگو را بر روی پارچه اصلی اجرا کنید، پارچه را برش دهید و قطعات آن را با دوخت به هم متصل کنید. در این مرحله باید پشت مولاژ را زیپ بدوزید تا قادر باشید مولاژ پارچه ای را به اسانی به مانکن بپوشانید
رفع مشکلات پارچه
پس از قرار دادن مدل بر روی مانکن به راحتی می توانید سایزهای آن را با سایز مشتری خود مقایسه کنید و در صورت وجود اشتباه و اشتباه آن را اصلاح کنید. نکته ای که در این مرحله باید بدانید این است که در طی فرآیند مولاژ، لباس ها باید اندازه و کاملا مناسب باشند. برای اطمینان از این موضوع، مطمئن شوید که هیچ قسمتی از لباس چروک نداشته باشد (حجم سازی مانکن)

آماده سازی مانکن برای مولاژ | مولاژ قسمت پایین تنه

اگر لباس، نشستن را دشوار نموده، باید اشکال آن برطرف گردد. اگر این قسمت تنگ است، چین و چروک‌ ها در پشت لباس ایجاد می ‌گردد.
همان طور که مشاهده نموده اید، تمامی مراحل دوخت لباس با تکنیک Molage ، ریزه‌کاری‌ ها و نکات گوناگونی دارد که اگر به خوبی آموزش ببینید، قادر خواهید بود تا به آسانی ایرادات لباس را رفع نمائید و لباسی بسیار زیبا را اماده نمائید. در اصل آموزش، نقش تعیین‌ کننده ای در کیفیت کار شما دارد
اگر در موسسه ای معتبر و تحت نظر مربیانِ زبده و ماهر آموزش دیده باشید، همۀ نکات مهم و به اصطلاح، فوت کوزه‌ گری را در همان کلاس و زیر نظر مربی آموزش خواهید دید و دیگر نیازی به آزمون و خطا نمی باشد و می ‌توانید از همان نخست و شروع کارتان، لباس‌ های بی عیب و نقصی را آماده نمائید.

دوره تخصصی آماده سازی مانکن برای مولاژ

دوره تخصصی آماده سازی مانکن برای مولاژ

( آماده سازی مانکن برای مولاژ )

همانطور که در بالا ذکر شد، یادگیری تکنیک مولاژ در طراحی لباس، فرآیند دشوار اندازه گیری را برای تکمیل آسان تر می کند و به شما کمک می کند تا در کوتاه ترین زمان ممکن، لباسی کاملاً متناسب با طرح و اندازه های مورد نظر خود بسازید. بنابراین به همه کسانی که می خواهند طراحی لباس انجام دهند توصیه می کنیم این تکنیک را یاد بگیرند.

امروزه مراکز و آموزشگاه های مختلف طراحی لباس اقدام به آموزش تکنیک مولاژ کرده اند. اما به جرات می توان گفت که بهترین مرکز برای یادگیری این مهارت، مجتمع فنی نمایندگی اکباتان است. با شرکت در این کلاس ها از صفر تا صد مهارت های مربوط به بازیگری را یاد خواهید گرفت. یادگیری این تکنیک نیز عنصر ارزشمندی به رزومه شما می افزاید و شما را برای ورود به بازار کار آماده می کند.

آیا بازار کار تکنیک مولاژ  مناسب است ؟

همان ‌گونه که ذکر شد، مولاژ ( Molage ) از مدرن ‌ترین و محبوب ‌ترین تکنیک‌ های خیاطی است. در این روش که ، مهارتی ارزشمند برای شما است و فرصت‌ های شغلی بسیاری را در پیش رویتان قرار می دهد شما تکنیک های بسیلری را خواهید آموخت . بهتر است بدانید که بسیاری از مزون‌ ها و خانه‌ های لوکس مُد، به دنبال اشخاص حرفه ای در این زمینه می باشند.
اگر ( Molage ) را در موسسه ای معتبر آموزش دیده و با ریزه ‌کاری‌ های آن آشنا باشید، هنرمندی ارزشمند هستید که مزون ها و خانۀ مُد از شما استقبال می نمایند !

برای مطالعه بیشتر : آموزش تحلیل تکنیکال