• Adobe Illustrator

دوره آموزش  نرم‌افزارAdobe Illustrator : 

ایلوستریتور چیست؟
Illustrator نرم افزار طراحی گرافیکی است که به زبان C++ نوشته شده است. نرم افزار Illustrator یکی از نرم افزارهای گرافیکی قدرتمند متعلق به شرکت Adobe می باشد. محیط این نرم افزار مشابه سایر نرم افزارهای شرکت Adobe می باشد. اگر با هر یک از نرم افزارهای این شرکت (مثلا فتوشاپ) کار کرده باشید، وقتی وارد این برنامه می شوید اصلا احساس بیگانگی نمی کنید و خیلی سریع با آن ارتباط برقرار می کنید و نرم افزار را یاد می گیرید.

ایلاستریتور معمولا برای ایجاد لوگو، محتوای تبلیغاتی یا برندسازی، آیکون ها، گرافیک های وب سایت، تصاویر دیجیتال و موارد دیگر استفاده می شود. در دنیای تجارت برای پروژه های طراحی گرافیکی مرتبط با بازاریابی، تبلیغات و برندسازی و همچنین در میان هنرمندانی که آثار هنری دیجیتال شخصی و حرفه ای ایجاد می کنند، محبوبیت دارد.
طراحان گرافیک اغلب Adobe Illustrator را به Adobe Photoshop و سایر نرم افزارهای ویرایش عکس ترجیح می دهند زیرا به جای تصاویر شطرنجی، تصاویر برداری تولید می کند.
این نرم افزار برای ایجاد آثار وکتور و افکت های گرافیکی با استفاده از براش ها، افکت ها، فیلترهای گرافیکی و ابزارهای کنترل رنگ مناسب است و محیطی سازگار با فتوشاپ و سایر محصولات ادوبی را در اختیار طراحان قرار می دهد. اگر می خواهید در زمینه گرافیک کار کنید، علاوه بر فتوشاپ، ایلاستریتور برای کار شما ضروری است.

شما می توانید از این نرم افزار با کمترین حجم و بالاترین کیفیت برای طراحی و اجرای لوگو، ست رومیزی، کاتالوگ، تصویرسازی، ایجاد الگو برای پارچه ها و … استفاده کنید. یکی دیگر از ویژگی های مهم این نرم افزار این است که طراحان وب می توانند با این برنامه فایل های SVG ایجاد کنند. این فایل ها با حجم بسیار کم و کیفیت بالا بسیار مورد توجه طراحان وب قرار گرفته است. در ادامه سه نمونه از کار هنرجویان دوره تصویرگر مجتمع فنی تهران

نام دوره مدت دوره ساعت روز تاریخ پیش بینی نوع دوره مبلغتوضیحات
پکیج طراحی گرافیک 216 17:30-20:30 شنبه و دوشنبه 1403/03/07 ترکیبی 194,400,000 ریال
موشن گرافیک 130 09:00-14:00 جمعه 1403/03/18 ترکیبی 121,800,000 ریال

ایلاستریتور 40 09:00-14:00 پنجشنبه 1403/03/03 ترکیبی 33,400,000 ریال

ایلاستریتور 40 09:00-14:00 پنجشنبه 1403/03/03 آنلاین 27,800,000 ریال

ایلاستریتور 40 17:30-20:30 جمعه 1403/03/04 ترکیبی 33,400,000 ریال

ایلاستریتور 40 17:30-20:30 جمعه 1403/03/04 آنلاین 27,800,000 ریال

نرم افزار Indesign 30 14:30-17:30 یک شنبه و سه شنبه 1403/03/01 ترکیبی 31,400,000 ریال

نرم افزار Indesign 30 14:30-17:30 یک شنبه و سه شنبه 1403/03/01 آنلاین 26,600,000 ریال

فتوشاپ نسخه مقدماتی تا پیشرفته 60 14:30-17:30 شنبه و چهارشنبه 1403/03/05 ترکیبی 35,200,000 ریال
فتوشاپ نسخه مقدماتی تا پیشرفته (آنلاین) 60 14:30-17:30 شنبه و چهارشنبه 1403/03/05 آنلاین 31,990,000 ریال
فتوشاپ نسخه مقدماتی تا پیشرفته 60 14:30-19:30 پنجشنبه 1403/02/27 ترکیبی 35,200,000 ریال

فتوشاپ نسخه مقدماتی تا پیشرفته (آنلاین) 60 14:30-19:30 پنجشنبه 1403/02/27 آنلاین 31,990,000 ریال
فتوشاپ نسخه مقدماتی تا پیشرفته 60 09:00-14:00 جمعه 1403/02/28 ترکیبی 35,200,000 ریال
فتوشاپ نسخه مقدماتی تا پیشرفته (آنلاین) 60 09:00-14:00 جمعه 1403/02/28 آنلاین 31,990,000 ریال

مزایای استفاده از نرم‌افزار Adobe Illustrator : 

با استفاده از این نرم افزار می توان فایل های گرافیکی تولید کرد، این نرم افزار از سیستم وکتور برای ایجاد آثار گرافیکی استفاده می کند.
بسیاری از وکتورها، لوگوها و آیکون ها توسط این نرم افزار ایجاد می شوند.
با کمک ایلاستریتور و قلم الکترونیکی می توانید دقیقا همان چیزی را که طراحی می کنید به کامپیوتر وارد کنید و جزئیات گرافیکی آن مانند رنگ ها، نقاط و قطعات مورد نیاز را اصلاح کنید.
ایلوستریتور به طور گسترده توسط طراحان گرافیک حرفه ای و همچنین طراحان وب استفاده می شود و یکی از مزیت های مهم این ابزارهای طراحی افزایش سرعت طراحی است.
Adobe Illustrator یک برنامه طراحی وکتور حرفه ای و طراحی است. Illustrator که به عنوان بخشی از یک گردش کار طراحی بزرگتر استفاده می شود، امکان ایجاد همه چیز از عناصر طراحی منفرد گرفته تا کل ترکیبات را فراهم می کند. طراحان از Illustrator برای ایجاد پوستر، نمادها، لوگوها، الگوها، آیکون ها و موارد دیگر استفاده می کنند.
وکتور در مقابل رستر
اینفوگرافیک ها به دو دسته اصلی گرافیک برداری و گرافیک شطرنجی تقسیم می شوند. درک تفاوت بین این دو به شما کمک می کند آثار هنری را به درستی ایجاد، ویرایش و وارد کنید.
بردارها چیست؟
برنامه های ترسیمی مانند Adobe Illustrator گرافیک های برداری متشکل از خطوط و منحنی های تعریف شده توسط اشیاء ریاضی به نام “بردار” را ایجاد می کنند. بردارها یک نمودار را بر حسب ویژگی های هندسی توصیف می کنند. به عنوان مثال، یک تایر دوچرخه در یک گرافیک برداری با استفاده از یک معادله ریاضی برای دایره ای با شعاع مشخص، در یک مکان خاص قرار داده شده و با رنگ خاصی پر شده است. شما می توانید بدون از دست دادن کیفیت گرافیکی لاستیک را جابه جا، اندازه یا تغییر اندازه دهید، زیرا معادلات زیربنایی اقدامات شما را جبران می کند.

کاربرد دوره آموزش نرم‌افزارAdobe Illustrator : 

قبل از پاسخ دادن به سوال الستریتور چیست باید بگوییم که نرم افزار ایلوستریتور در کارتون ها، کشیدن جداول، دیاگرام ها، گراف ها و لوگو ها استفاده می شود.

ممکن است برایتان سوال پیش بی آید که برنامه ایلوستریتور چیست و چه کاربردی دارد، ایلوستریتور به کاربر اجازه می‌دهد که یک فتوگراف در برنامه ایجاد کرده و از آن به عنوان یک راهنما در ساخت آبجکت ها استفاده کند.

این ویژگی باعث می‌شود که به جای ساختن رنگ ها یا مقادیر گرافیکی از ابتدا به کمک یک الگوی خاص و طراحی شده زیبا در وقت و زمان صرفه جویی کرد.

ویژگی های اصلی Adobe Illustrator چیست؟

یک برنامه کاربردی قوی با طیف گسترده ای از ویژگی ها و ابزارها برای طراحان است. برخی از قابلیت های اصلی Illustrator عبارتند از:
* تبدیل عکس به وکتور
*طراحی و آماده سازی فایل ها برای چاپ در ابعاد بزرگ ولی کم حجم
*استفاده در راستای نقاشی دیجیتال
* استفاده در راستای صفحه بندی
*استفاده در راستای بسته بندی محصولات
امکان طراحی با دست آزاد با انواع قلم موها، مدادها و خودکارهای دیجیتال.
گزینه‌های رنگی پیشرفته برای ایجاد پالت‌های رنگی، پر کردن اشکال، استفاده از طرح‌های رنگی گرادیان، و ترکیب جلوه‌های رنگی مختلف.
ویژگی «لایه‌ها» که به شما امکان می‌دهد اجزای طرح خود را در لایه‌های مختلف تقسیم کنید و ویرایش یک لایه را بدون تأثیر بر لایه‌های دیگر آسان می‌کند.
ویژگی شبکه ای با نقاط لنگر و قابلیت های “snapping” که به شما امکان می دهد به راحتی اشکال و خطوط را با دقت تراز کنید.
کتابخانه‌های ابری که در آن می‌توانید تمام دارایی‌های طراحی خود را برای یک پروژه – مانند رنگ‌ها، قلم‌ها، گرافیک‌ها، متن و سبک‌های کاراکترها – در یک مکان قابل دسترس جمع‌آوری و ذخیره کنید، و به راحتی می‌توانید آن را در میانه پروژه انتخاب کنید.
کتابخانه ای از فونت های موجود با قابلیت جستجو تا بتوانید انواع فونت های مناسب را برای استفاده در پروژه های خود بیابید.
ابزارهایی برای ایجاد سریع اشکال هندسی، تنظیم انحناها و دستکاری خطوط.
اگر علاقه مند به فعالیت در حوزه گرافیک هستید علاوه بر فتوشاپ نرم افزار ایلاستریتور جزو واجبات شما می باشد.
از این نرم افزار شما می توانید با کمترین حجم و بالاترین کیفیت برای طراحی و اجرای : لوگو، ست اداری، کاتالوگ، تصویرسازی، ساخت پترن برای پارچه و … استفاده نمائید.
از ویژگی های مهم دیگر این نرم افزار آن است که طراحان وب سایت می توانند توسط این برنامه به ساخت فایل های SVG بپردازند این فایلها با حجم بسیار پایین و کیفیت بالا بسیار مورد توجه طراحان وب سایت قرار گرفته است.

این برنامه دارای تمام ابزارهایی است که می توانید در یک برنامه طراحی خوب درخواست کنید. چندین نوع مختلف براش وجود دارد که می‌توان آن‌ها را سفارشی کرد (تیرگی، اندازه، رنگ)، و همچنین تا ۱۰ لایه که می‌توان به طور همزمان از آن‌ها استفاده کرد و البته دکمه‌های خنثی‌سازی و انجام مجدد.
یک چیز جالب در مورد Adobe Illustrator Draw این است که می توانید پروژه های خود را در یک شبکه اجتماعی برای هنرمندان ارسال کنید و از سایر کاربران برنامه بازخورد دریافت کنید. همچنین می‌توانید نگاهی به کارهای آن‌ها بیندازید تا ببینید افراد دیگر چه چیزی می‌توانند با این برنامه ایجاد کنند.

فرمت ایلوستریتور چیست ؟

دو نوع فایل اصلی برای گرافیک طراحی شده بر روی کامپیوتر وجود دارد: تصاویر برداری و تصاویر شطرنجی.
Adobe Illustrator گرافیک های برداری مقیاس پذیر (یا تصاویر برداری) را تولید می کند. این گرافیک ها فایل هایی هستند که از بردارها – خطوط و منحنی های تعریف شده ریاضی – به عنوان عناصر اصلی خود استفاده می کنند. برخلاف انواع فایل‌های GIF، JPEG و TIFF (همه مبتنی بر شطرنجی)، تصاویر برداری از شبکه‌ای از پیکسل‌ها ایجاد نمی‌شوند. در عوض، آنها توسط مسیرهای حاوی یک نقطه شروع و یک نقطه پایان با ترکیبی از اشکال، زوایا و خطوط در بین ایجاد می شوند. همه تصاویر برداری، صرف نظر از پیچیدگی طراحی آنها، می توانند به مجموعه ای از خطوط و اشکال هندسی (بردار) که به طور عمدی در ارتباط با یکدیگر قرار می گیرند، تجزیه شوند. مسیرها با فرمول های ریاضی به یکدیگر مرتبط می شوند. این اجازه می دهد تا آنها را به تکامل و تغییر اندازه بی نهایت.
گرافیک های برداری مستقل از وضوح هستند: آنها را می توان به هر اندازه ای تغییر داد بدون اینکه جزئیات یا کیفیت از دست برود. آثار هنری وکتوری که با استفاده از Adobe Illustrator ایجاد می‌شوند، حتی زمانی که اندازه آن را تغییر می‌دهید، عناصر یا رنگ‌ها را تغییر می‌دهید، یا آن را روی هر رسانه چاپ می‌کنید، با خطوط تمیز واضح باقی می‌مانند. . ایجاد گرافیک برداری به شما امکان می دهد آثار هنری تمیز و زیبایی ایجاد کنید که می توانند بدون افت کیفیت بی نهایت اندازه آنها را تغییر دهید.
این نرم افزار ابزاری بسیار قدرتمند برای ایجاد پوستر، کارت پستال و طرح های دیگر با استفاده از متن می باشد.
از این تصویرگر در طراحی رابط کاربری نیز استفاده می شود.
قبل از طراحی وب سایت یا اپلیکیشن مثلا با کمک ایلاستریتور می توانید پلان اولیه آن را طراحی کنید که به آن طراحی UI می گویند.

ایلوستریتور قسمت پرکاربردی به نام Creative Clouds دارد :

با استفاده از این قسمت می توانید طرح خود را با سایر نرم افزارهای شرکت ادب به اشتراک بگذارید و اگر می خواهید افکت های بیشتری به آن اضافه کنید می توانید با استفاده از این قابلیت این کار را انجام دهید.
به عنوان مثال، بسیاری از کاربران یک عکس ایجاد شده توسط Illustrator را به نرم افزار After Effects منتقل می کنند تا انیمیشن هایی را به عکس اضافه کنند.
این قابلیت می تواند محدودیت های شما را در استفاده از نرم افزارهای گرافیکی از بین ببرد و با استفاده از نرم افزارهای Photoshop، Illustrator، After Effects و دیگر نرم افزارهای شرکت Adobi آثاری خیره کننده خلق کند.

به کمک ایلوستریتور می توان فایل های گرافیکی بسیار با کیفیت تولید کرد.

یکی از مهم ترین ویژگی های ایلاستریتور کیفیت آثار هنری تولید شده است که بدون توجه به رزولوشن هر دستگاهی با بالاترین کیفیت نمایش داده می شود.
علاوه بر این، ایلاستریتور حجم تصویر را بدون کاهش کیفیت آن کاهش می دهد که برای استفاده از تصویر در موارد مختلف بسیار مفید است. تصاویر تبلیغاتی بیلبورد با کیفیت بالا با استفاده از Illustrator ایجاد می شوند.از آنجایی که Illustrator کیفیت بسیار بالایی دارد، از آن برای ایجاد تصاویر بیلبورد استفاده می کنند.

ایلوستریتور CC چیست ؟

ایلوستریتور CC ورژنی از کلسترول است که در Creative cloud کاربرد خواهد داشت. و از ویژگی های مهم این ورژن ذخیره کردن پروژه ها در فضای Creative cloud است.
همچنین از این ورژن برای نمایش نمونه کارهای طراحان گرافیک به دیگران استفاده می گردد.
در ورژن جدید نرم افزار ایلوستریتور CC قابلیت لمس کردن صفحه نمایش برای طراحی و سفارشی سازی فایل های گرافیکی اضافه گشته است.
چه فایل ها و فرمت هایی می توان توسط نرم افزار ایلوستریتور ایجاد می نماید.
ایلوستریتور توانایی ایجاد فایل با فرمت های PDF، SVG، WMF، VML دارا است. البته فرمت هایی که نرم افزار ایلوستریتور می تواند تولید کند به موارد ذکر شده ختم نمی گردد و فرمت های دیگر نیز مانند TTF، PNG، GIF، Photoshop و … را تولید می نماید.

تفاوت میان Illustrator و Photoshop چیست ؟

Adobe Photoshop و Illustrator دو برنامه شگفت انگیزی هستند که هنرمندان از آنها بسیار استفاده می کنند. این دو برنامه شباهت های زیادی دارند اما تفاوت هایشان بیشتر از شباهت هایشان است. فتوشاپ مبتنی بر پیکسل است در حالی که ایلاستریتور با وکتورها کار می کند.
فتوشاپ مبتنی بر حالت شطرنجی است و از پیکسل ها برای ایجاد تصاویر استفاده می کند. فتوشاپ برای ویرایش و ایجاد عکس های شطرنجی یا آثار هنری طراحی شده است. هنگامی که این برنامه توسعه یافت، هدف آن عکاسان بود، اما با گذشت زمان رشد کرد تا به انواع هنرمندان کمک کند کارهای مختلف انجام دهند. فتوشاپ در حال حاضر برای ایجاد طرح های رابط، صفحات وب، تبلیغات بنر، گرافیک های ویدئویی و کاربرد اصلی آن برای ویرایش و ایجاد تصاویر برای چاپ شناخته شده است.
مشخص است که فتوشاپ می تواند کارهای زیادی انجام دهد و یادگیری آن به قدری آسان است که بوتیک محسوب می شود، اما فتوشاپ بهترین برنامه برای انواع آثار هنری و طراحی نیست.

سرفصل دوره آموزش نرم‌افزارAdobe Illustrator : 

  • مقدمات نرم افزار
  • آشنایی بامفاهیم تصاویربرداری
  • ترسیم و ویرایش اشکال (Shapes)
  • ترسیم و تغییرات بر روی اشکال (Transform)
  • آشنایی با رنگ ها (مد، گرادیانت و …)
  • ابزار نوشتار و ویرایش حروف
  • کار با لایه ها
  • آشنایی با ترکیب اشکال و رنگ
  • کار با ابزار قلم
  • ایجاد افکت
  • آشنایی با ایجاد استایل
  • کار با اشکال آماده
  • خروجی کار

پیش نیاز دوره نرم‌افزارAdobe Illustrator :    

  • کاربری عمومی کامپیوتر ( ویندوز، اینترنت)
  • خلاقیت، ذوق ، علاقه و پشتکار

توانایی هایی که در دوره نرم‌افزارAdobe Illustratorکسب خواهید نمود :

  • در پایان این دوره شما می توانید آنچه که در دنیای طراحی وکتور است و در ذهن دارید ( از جمله: ست اداری، لوگو، پوستر، تصویرسازی و …) با کمترین حجم و بالاترین کیفیت طراحی و اجرا نمائید.
  • * سرفصل های آموزشی دوره ایلاستریتور در مجتمع فنی تهران به گونه ایی طراحی شده است که وابسته به نرم افزار دیگری بعنوان پیشنیاز نباشد.

بازار کار دوره نرم‌افزار Adobe Illustrator :    

  • فعالیت در شرکت های تبلیغاتی و برندینگ برای آماده سازی محتوا ها از اجرا تا چاپ
  • فعالیت در شرکت های موشن و انیمیش سازی
  • فعالیت بعنوان اینفلوئنسر و کسب درآمد
  • تدریس و …